800.000+ klanten
28 vestigingen
92% beveelt ons aan
koffer kwijt vliegveld
Home Blog Koffer kwijt of vertraagd na je vlucht? Dit moet je doen!

Koffer kwijt of vertraagd na je vlucht? Dit moet je doen!

05 jul 2023
3 min leestijd

We kunnen ons allemaal waarschijnlijk nog goed de chaos op Schiphol van vorig jaar herinneren. Op het hoogtepunt in de zomer stonden er toen zo’n 8.000 tot 10.000 koffers zonder eigenaar op de luchthaven. Natuurlijk komt zo’n situatie niet elk jaar voor, maar bagage kan altijd kwijtraken of vertraagd zijn. Als je koffer kwijt raakt is dat enorm stressvol. Een vervelend begin of einde van je vakantie. Maar wat moet je precies doen als dat gebeurt? Waar moet je heen en wie moet je aanspreken? In deze blog vertellen we je wat je moet doen als je bagage vertraagd of kwijt is.

Maak direct een melding van vermissing op de luchthaven

Meld de vermissing van je bagage direct bij de luchtvaartmaatschappij. Elk vliegveld heeft een balie waar je vermiste bagage kunt melden. Hier kun je een PIR (Property Irregularity Report) invullen. Aan de hand hiervan kan de luchtvaartmaatschappij op zoek gaan naar jouw vermiste bagage. Hier moet je ook jouw bagagesticker laten zien. Deze krijg je altijd bij het inchecken. Bewaar zelf de originele sticker en vraag ook op een kopie van het PIR-formulier. Deze heb je namelijk nodig voor het indienen van een claim bij de vliegtuigmaatschappij, reisorganisatie of je reisverzekering.

Check voor vertrek de dekking van je reisverzekering

Tijdens het afsluiten van een reisverzekering kies je zelf voor welk bedrag je bagage meeverzekerd. Zorg daarom voor vertrek dat je een reisverzekering met voldoende bagagedekking hebt afgesloten. Controleer ook direct of je inboedelverzekering buitenshuisdekking biedt voor waardevolle spullen.

Informeer je reisverzekeraar zo snel mogelijk

Heb je voor vertrek een reisverzekering afgesloten? Dan kun je vaak ook aanspraak maken op je verzekeraar. Informeer je reisverzekeraar in dit geval zo snel mogelijk. Zij kunnen je helpen met de nodige stappen en dekking voor aankopen bij vertraagde bagage. In veel gevallen krijg je een vergoeding voor bijvoorbeeld vervangende kleding en toiletartikelen.

Bewaar bonnen van eventuele aankopen goed

Raakt je koffer op de heenweg kwijt? Dan heb je de eerste dagen natuurlijk wel een aantal spullen nodig, zoals toiletartikelen, schoon ondergoed en een setje schone kleding. Van de verzekeraar  krijg je een vergoeding om deze aankopen mee te betalen. Zorg er wel voor dat je alle bonnen goed bewaard, want deze kunnen nodig zijn om de vergoeding te claimen bij je reisverzekeraar. Let echter wel goed op de maximumvergoedingen per persoon en per polis. Dit kan verschillen per verzekeraar en kan invloed hebben op de hoogte van de vergoeding die je kunt ontvangen.

Neem belangrijke documenten of medicatie in je handbagage mee

Dit is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar het is altijd goed om belangrijke documenten en medicatie in je handbagage mee te nemen in plaats van in je koffer te doen. Je handbagage heb je altijd bij je en zo weet je zeker dat je belangrijkste spullen altijd met je meekomen naar de plaats van bestemming.

Bagage kwijt?

Bekijk dan de pagina met noodnummers voor het nummer van jouw verzekeraar. De alarmcentrales van de verzekeraars zijn bij nood 24/7 bereikbaar. Je vindt het noodnummer van jouw verzekeraar ook terug op de polis.

Heb je vragen over een doorlopende reisverzekering? Neem dan vooral contact met ons op. Onze adviseurs staan klaar om jou op weg te helpen.

Bereken direct de premie voor een doorlopende reisverzekering

Nu met Gratis verhaalservice

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.

neem contact op