Je insulinepomp goed verzekerd
Een insulinepomp is een kostbaar apparaat. Kleine schades aan het apparaat vallen vaak onder de garantie van de fabrikant. Valt de schade daarbuiten, dan is je pomp vaak maar tot € 1.000, – verzekerd in je reisverzekering of je inboedelverzekering.
Sluit woonverzekering afDaarom is er nu een unieke inboedelverzekering met een uitgebreide dekking voor je insulinepomp, voor leden van Diabetesvereniging Nederland. Deze verzekering wordt met korting aangeboden door Alpina, de adviseur van Diabetesvereniging Nederland op het gebied van verzekeringen.
Voordeel: je kunt je huidige inboedelverzekering opzeggen. Je betaalt dus geen dubbele verzekering én je bent beter verzekerd. De kostbaarhedendekking kost gemiddeld slechts € 3 euro per maand (bovenop de premie voor de standaard inboedelverzekering). Hierdoor heb je voor minder dan € 40,- per jaar de insulinepomp verzekerd.
Wanneer is deze verzekering belangrijk?
Fabrikanten van insulinepompen nemen vaak veel verantwoordelijkheid bij schade of problemen. Maar niet altijd kan de fabrikant een pomp gratis vervangen. Valt je pomp bijvoorbeeld in het water, blijft de pomp liggen in een hotelkamer, of raak je hem kwijt tijdens het beoefenen van gevaarlijke sporten zoals skydiven of bergbeklimmen? Dan is er meestal géén vergoeding van de fabrikant.
Deze verzekering is dus vooral geschikt als je:
Vaak op reis bent of naar het buitenland gaat
Aan sport doet waarbij je insulinepomp schade kan oplopen
Bij sport je pomp afkoppelt en in de kleedkamer achterlaat
Graag goed voorbereid bent op onverwachte situaties
Of als je gewoon wat meer zekerheid wil.
Hoe vraag je de verzekering aan?
Verzeker je insulinepomp
Speciaal voor leden van Diabetesvereniging Nederland: een unieke inboedelverzekering met extra dekking voor je insulinepomp – mét ledenkorting.
Goed om te weten
Als je tevreden bent over deze inboedelverzekering met uitgebreide dekking voor je insulinepomp, dan kan het wellicht lonen om als je woonverzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid en opstal) via Alpina te regelen. Het combineren van deze verzekeringen geeft extra pakketkorting.
Ervaring van een lid
“Toen ik voor een langere tijd ging reizen gaf het mij een veilig gevoel dat mijn insulinepomp goed verzekerd was. Daardoor kon ik extra van mijn reis genieten omdat ik me geen zorgen over mijn pomp hoefde te maken.”
Beau (27)
Persoonlijk advies van Alpina
Leden kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met Alpina voor persoonlijk advies zowel telefonisch (088-6883700) als per e-mail (info.online@alpina.nl). Alpina heeft als je belt geen keuzemenu en geeft altijd een persoonlijk en deskundig advies dat aansluit op de eigen situatie.
Veelgestelde vragen over de insulinepompverzekering via DVN en Alpina
Wat is het eigen risico?
Er geldt géén eigen risico voor schade of verlies van je insulinepomp, zolang deze valt onder de dekking *Kostbaarheden verlies en buitenshuis* van de inboedelverzekering via Alpina.
Hoe regel ik het als ik schade heb?
Meld de schade zo snel mogelijk bij Alpina. Wij begeleiden je bij het aanleveren van de benodigde documenten zoals aankoopbewijs en foto’s en zorgen voor een snelle en zorgvuldige afhandeling.
Hoe regel ik het als ik de pomp ben verloren?
Ook bij verlies kun je contact opnemen met Alpina. Geef duidelijk aan wanneer en waar je de pomp bent verloren en voeg relevante informatie toe. Wij helpen je stap voor stap verder.
Krijg ik mijn hele pomp vergoed?
Als herstel niet mogelijk is, wordt de schade vergoed op basis van de dagwaarde. Dit is de waarde van de pomp op het moment van schade of verlies, rekening houdend met afschrijving.
Hoe snel krijg ik de vergoeding binnen?
Zodra wij alle benodigde informatie hebben ontvangen, streven wij ernaar de schade binnen 30 dagen af te handelen.
Krijg ik de dagwaarde of de nieuwwaarde vergoed?
Je ontvangt een vergoeding op basis van de dagwaarde, tenzij de pomp nagenoeg nieuw is. De dagwaarde wordt berekend volgens een afschrijvingslijst.
Wat zijn de voorwaarden voor het afsluiten?
Deze verzekering is exclusief beschikbaar voor leden van DVN en wordt afgesloten via Alpina. Je moet eigenaar zijn van de pomp, en de dekking *Kostbaarheden verlies en buitenshuis* moet op je polisblad staan.
Wat zijn de voorwaarden bij schade of diefstal?
De schade of diefstal moet onverwacht en onvoorzien zijn. De pomp mag niet onbeheerd of zichtbaar zijn achtergelaten. Bij diefstal moet er sprake zijn van braaksporen. Ook moet er direct aangifte worden gedaan bij de Politie.
Zit er een maximum aan het aantal schades?
Er geldt geen vast maximum. Wel kan bij herhaald schadeverloop de dekking worden herzien. Als dat aan de orde is, zoeken we samen met jou naar een passende oplossing.
Zijn er uitsluitingen waar ik op moet letten?
Ja. Schade is bijvoorbeeld niet verzekerd als:
- de pomp onbeheerd of zichtbaar in een auto is achtergelaten;
- de pomp is kwijtgeraakt door onzorgvuldig gebruik;
- het gaat om gehuurde of uitgeleende apparatuur;
- de schade ontstaat door slijtage of veroudering.
Worden alle merken pompen vergoed?
Ja, alle merken insulinepompen zijn verzekerd, zolang je eigenaar bent en dit kunt aantonen met een aankoopbewijs of medische indicatie.
Moet ik aangifte doen van diefstal?
Ja. Bij (vermoeden van) diefstal is het verplicht om aangifte te doen bij de politie. Lever het proces-verbaal aan bij je schademelding. Wij helpen je met wat je moet aanleveren.
Wat moet ik doen als de schade of diefstal in het buitenland is?
Laat ter plaatse een proces-verbaal opmaken door de lokale autoriteiten en neem daarna contact op met Alpina. De dekking geldt ook in het buitenland.
Is mijn pomp ook verzekerd in de auto of in een hotel?
Ja, maar alleen als de pomp goed is opgeborgen. In een auto moet deze uit het zicht liggen en de auto moet goed afgesloten zijn. In een hotel moet de pomp opgeborgen zijn in een afgesloten ruimte of bij je gedragen worden.
Kan ik mijn verzekering tussentijds aanpassen?
Ja, wijzigingen kun je eenvoudig doorgeven aan Alpina. Denk aan een nieuwe pomp of een aanpassing in de dekking. Wij zorgen direct voor de verwerking in de polis.
We zijn bereikbaar via chat, WhatsApp, telefoon of e-mail
Vragen? Neem contact met ons op als je meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.