800.000+ klanten
28 vestigingen
92% beveelt ons aan

Roy Data klopt niet: wat kan ik doen?

Schadevrije jaren maken een groot verschil voor je autoverzekering. Schadevrije jaren zijn namelijk een van de factoren van invloed zijn op de hoogte van de premie. Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, hoe meer premiekorting je krijgt. Het is dus van belang dat het goede aantal schadevrije jaren staat geregistreerd in Roy Data. Bij het afsluiten van een autoverzekering geef je jouw schadevrije jaren door aan de verzekeraar. Als dat aantal verschilt van het officieel geregistreerde aantal in Roy Data, heeft dat gevolgen voor de premie. Klopt het aantal schadevrije jaren in Roy Data niet? Dan is het mogelijk dat je vorige verzekeraar een verkeerd aantal schadevrije jaren heeft geregistreerd. In dit artikel op Alpina.nl vertellen we je wat je kunt doen als je jouw registratie in Roy Data niet klopt.

Autoverzekering afsluiten? Bereken de premie!

roy data klopt niet

Welke gegevens staan er in Roy Data?

In de Roy Data database worden je schadevrije jaren vastgelegd. Schadevrije jaren zijn de jaren dat je geen schade hebt geclaimd bij de verzekeraar. Voor elk schadevrij jaar stijg je 1 bonus malus trede. Hoe hoger je stijgt op de bonus malus ladder, hoe meer korting je zult ontvangen op je premie. Het wel of niet hebben van schadevrije jaren maakt een groot verschil voor de autoverzekering. Door schadevrij te rijden kun je bij de meeste verzekeraars een korting tussen de 70 en 80% opbouwen.

Autoverzekering afsluiten? Bereken de premie!

Is de data niet altijd actueel?

De gegevens in Roy Data zijn niet altijd actueel. Schadevrije jaren worden namelijk pas geregistreerd bij het beëindigen van een verzekering. De data wordt alleen bijgewerkt, zodra de verzekering wordt stopgezet. Als je autoverzekering nog loopt, zijn deze schadevrije jaren dus nog niet geregistreerd. Het kan dus zo zijn dat je ondertussen meer schadevrije jaren hebt opgebouwd. Heb je al schade geclaimd bij de nieuwe autoverzekering? Dan heb je waarschijnlijk gezorgd voor een terugval in schadevrije jaren. Hou hier dus rekening mee als je jouw Roy Data gegevens opvraagt.

Hoe vraag ik de gegevens op van Roy data?

Als je een autoverzekering hebt lopen en benieuwd bent hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd, kun je deze opvragen bij je verzekeraar. Deze gegevens staan nog niet geregistreerd in Roy Data. Je kunt het aantal schadevrije jaren ook zien op het polisblad of op de jaarlijkse opgave. Als je eerdere schadevrije jaren wilt inzien, kun je deze opvragen op de website van Stichting EPS. Hiervoor gebruik je het inzagerecht formulier. Na het versturen van het formulier kan het even duren voordat je jouw schadevrije jaren doorkrijgt. Dit duurt in de meeste gevallen maximaal 28 dagen.

Aanpassingen als Roy Data niet klopt waar moet ik dat melden?

Heb je het vermoeden dat je gegevens in Roy Data niet kloppen? Dan moet je contact opnemen met de verzekeraar die deze schadevrije jaren in Roy Data heeft geregistreerd. Dit is de verzekeraar van de autoverzekering die je als laatste hebt beëindigd. De verzekeraar kan de schadevrije jaren vervolgens aanpassen. Het heeft geen zin om hierover contact op te nemen met Stichting EPS. Stichting EPS kan en mag namelijk geen schadevrije jaren aanpassen. Onjuiste gegevens moet je dus altijd melden bij de desbetreffende verzekeraar.

Nieuwe autoverzekering afsluiten? Vergelijk direct op Alpina.nl!

Bij afsluiten van een autoverzekering vragen we je om je opgebouwde schadevrije jaren in te vullen. Weet je niet direct hoeveel schadevrije jaren je hebt? Dan kunnen we aan de hand van een aantal vragen online een inschatting voor je maken. Zo kun je alvast een indicatie premie voor je nieuwe verzekering berekenen.

Heb je nog vragen? Neem dan vooral contact met ons op! Wij zijn maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 telefonisch bereikbaar op 030 – 688 37 00. Je kunt ons ook een bericht sturen via de chat, WhatsApp of Messenger.

Sluit direct een autoverzekering af!

Nu met Gratis verhaalservice
  • Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig. Bij particulier gebruik dient de jongste bestuurder woonachtig te zijn op het zelfde adres als de aanvrager. Bij zakelijk gebruik kunt u hier de postcode van het bedrijf invullen.

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.

neem contact op