Module consument en wonen
Een van de modules is de rechtsbijstand ‘consument en wonen’. Wat is er precies verzekerd bij de module ‘consument en wonen’? Met deze module bent u met het hele gezin, binnen de Europese Unie, verzekerd van rechtshulp bij uiteenlopende consumentenzaken, zoals aankopen (winkel of online) en problemen met een leverancier van energie, telefoon of internet. Is er schade toegebracht aan uw woning (in Nederland), of zijn er geschillen omtrent uw woning (zoals koop/verkoop/huur/onderhoud/verbouwing)? Deze zijn ook verzekerd. Evenals geschillen met de buren of de familie.
Echtscheidingen zijn op de meeste polissen uitgesloten, omdat dit een geschil betreft tussen 2 verzekerden op dezelfde polis.
Rechtsbijstand wonen
Met de rechtsbijstandverzekering ‘consument en wonen’ bent u verzekerd van juridisch advies bij conflicten over consumentenzaken. Deze conflicten kunnen te maken hebben met de aankoop van een product, de levering van een gekocht product en wanneer u een aankoop wilt terugdraaien.
Naast de bovengenoemde rechtsbijstand in de categorie consument bevat deze module ook de categorie rechtsbijstand wonen. Hieronder vallen conflicten over de verkoop van uw woning, conflicten met uw aannemer en ook burenruzies.
Let op: U heeft een wachttijd van 3 maanden na het afsluiten van de module ‘consument en wonen’. U bent niet verzekerd voor een conflict dat ontstaat in de wachttijd. Voor conflicten over spullen die u koopt of contracten die u afsluit na de ingangsdatum van uw rechtsbijstandverzekering met de module consument en wonen heeft u geen wachttijd.
Een rechtsbijstandverzekering dekt de kosten van kleinere geschillen en verkeerszaken, evenals juridische en andere deskundige bemiddeling. De overige dekkingen zijn los af te sluiten. Een rechtsbijstandverzekering is niet verplicht, maar blijkt in de praktijk wel heel handig te zijn. Het kan zijn dat verzekeraars bij bepaalde geschillen alleen dekking bieden in Nederland en niet in heel Europa. Let hier goed op.
Valt verhuur woning onder de dekking van een rechtsbijstandverzekering?
Bent u van plan uw woning te gaan verhuren? Dan is het verstandig om even te controleren hoe dat precies zit met uw woonverzekeringen, zoals de opstalverzekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering. Bij verhuur is het prettig om een rechtsbijstandverzekering te hebben, omdat er gemakkelijk een juridisch conflict kan ontstaan. Bijvoorbeeld als uw huurder niet op tijd de huur betaalt of als hij de woning beschadigd. Het verschilt echter per verzekeraar of verhuur van uw woning gedekt is bij uw rechtsbijstandverzekering.
Wat is gedekt?
Het verschilt per verzekeraar wat er precies gedekt is bij verhuur van uw woning. U kunt met een rechtsbijstandverzekering in ieder geval aanspraak maken op juridische hulp en advies bij geschillen met uw huurder. Hou wel rekening met de wachttijd van een rechtsbijstandverzekering. Na het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering heeft u namelijk een wachttijd van 3 tot 6 maanden voordat u er een beroep op kunt doen. Ook zijn lopende conflicten uitgesloten van dekking. Bent u van plan in de toekomst uw woning te gaan verhuren? Sluit dan nu alvast een rechtsbijstandverzekering af.
Een privé rechtsbijstandverzekering is voor particulieren. Als u meerdere woningen bezit die u allemaal verhuurt spreken we van zakelijk verhuur en heeft u dus een zakelijke rechtsbijstandverzekering nodig. Ook als u de woning verhuurt als kantoor- of praktijkruimte valt dit vaak niet onder de dekking.
Wat dekt een rechtsbijstandverzekering bij huurgeschillen?
Zowel de huurder als verhuurder van een huis hebben rechten en plichten. De huur dient op tijd betaald te worden en de woning dient goed onderhouden te worden. Mocht u onverhoopt een huurgeschil krijgen waar u met de wederpartij niet uit kunt komen, dan is het fijn als u juridische hulp kunt krijgen.
Woning huren
Wanneer u een woning gaat verhuren is het verstandig om een huurcontract op te stellen. De afspraken die gemaakt worden legt u hierin vast en het huurcontract wordt door beide partijen ondertekend. In het huurcontract kan ook de opnamestaat van de woning worden vermeld. Bij huuropzegging moet de woning in dezelfde staat zijn als bij het aangaan van de huurovereenkomst of zoals vermeld staat in de opnamestaat. Normale slijtage hoeft u niet te herstellen. Als er geen opnamestaat is en er wordt door de verhuurder beweerd dat u veranderingen aan de woning heeft aangebracht dan dient de verhuurder dit te bewijzen. Hetzelfde geldt voor eventuele schade aan de huurwoning.
Als u toestemming van de verhuurder had om grote veranderingen aan te brengen dan hoeft u deze niet te herstellen. Als er geen toestemming van de verhuurder was dan moet de woning bij huuropzegging in dezelfde staat worden teruggebracht als bij het aangaan van de huurovereenkomst. Het kan ook zo zijn dat de verhuurder bij veranderingen die een verbetering opleveren niet wil dat u de verandering terugdraait. U kunt bij verbeteringen aan de woning zelfs een vergoeding vragen. Ga hierover in gesprek met de verhuurder. Mocht u er niet uitkomen met de verhuurder dan kunt u de rechtsbijstandverzekering ‘huurwoning’ inschakelen.
Het bedrag dat u maximaal kunt besteden vanuit uw rechtsbijstandverzekering, kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden. Als u meer kosten maakt dan het bedrag waar u voor verzekerd bent, zijn die kosten voor eigen rekening.
Aanvullende modules rechtsbijstandverzekering
Er zijn verschillende rechtsbijstandverzekeringen met een dekking voor verschillende conflicten. Voordat u een verzekering af gaat sluiten, is het belangrijk dat u eerst de rechtsbijstandverzekeringen vergelijkt en kijkt welke modules en dekkingen er mogelijk zijn. U kunt onderaan deze pagina gemakkelijk uw premie berekenen en desgewenst direct de verzekering afsluiten.
Naast de module ‘consument en wonen’ is de basis rechtsbijstandverzekering ook uit te breiden met andere modules, namelijk:
Meer informatie over de dekkingen van deze modules vindt u op de pagina ‘dekking rechtsbijstandverzekering‘
Mocht u advies nodig hebben, dan kunt u contact met ons opnemen. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur op telefoonnummer 088 688 37 00.
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via chat, WhatsApp, telefoon of e-mail
Vragen? Neem contact met ons op als je meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00.