800.000+ klanten
27 vestigingen
92% beveelt ons aan

Autoverzekering na wanbetaling

Wie in het verleden een keer een premie voor een verzekering te laat heeft betaald, krijgt al snel het etiket wanbetaler. Hierdoor is het moeilijk om daarna bij een reguliere verzekeringsmaatschappij een verzekering af te sluiten.

Het kan iedereen overkomen, aldus Marc Alpina, mede-eigenaar van Alpina.nl. U gaat verhuizen en die ene nota van de verzekeringsmaatschappij raakt zoek waardoor u te laat bent met betalen. Het kan natuurlijk gebeuren dat u een keer de premie voor uw autoverzekering vergeet te betalen. Als u dit meermaals vergeet, kunnen hier consequenties aan verbonden zijn. Het gevolg: er is geen dekking en u krijgt het etiket wanbetaler opgeplakt.

Autoverzekering na wanbetaling? Vraag nu aan!

autoverzekering wanbetaling

Wat als uw autoverzekering geweigerd wordt?

Wanbetaling kan er bij autoverzekeringen voor zorgen dat u geroyeerd wordt. Royeren betekent letterlijk beëindigen of stopzetten. Een verzekeringsmaatschappij heeft het recht een verzekering, onder bepaalde voorwaarden, op te zeggen. Royeren kan door de verzekeraar gedaan worden in onderstaande situaties:

  • Als u fraude heeft gepleegd
  • Bij wanbetaling; wanneer u de premie van uw autoverzekering niet op tijd voldoet, ontvangt u van de verzekeraar een herinnering. Bent u 30 dagen te laat met het voldoen van de premie dan mag de verzekeraar de dekking schorsen. Bent u 50 dagen of meer te laat dan kan de verzekeraar besluiten om uw autoverzekering te royeren. Als dit gebeurt, bent u niet meer verzekerd.
  • Bij te veel schademeldingen

Is uw autoverzekering door de verzekeraar geroyeerd op basis van een van bovenstaande redenen? Dan riskeert u een CIS-registratie  en heeft u kans dat uw autoverzekering geweigerd wordt bij een andere maatschappij.

Autoverzekering na wanbetaling? Vraag nu aan!

Bestaat er een zwarte lijst bij de verzekering?

Wij horen vaak van klanten dat zij het idee hebben op de ‘zwarte lijst van een verzekering‘ te staan, wegens teveel schades of het niet betalen van de verzekeringspremie. Een dergelijke ‘zwarte lijst’ voor verzekeringen bestaat niet.

U kunt wel geregistreerd worden bij de stichting CIS wanneer u een claim heeft ingediend bij uw verzekeraar. De schuldvraag is hierbij niet van belang. U kunt ook geregistreerd worden wanneer u fraude heeft gepleegd bij het claimen van een schade.

Hoe werkt het CIS-registratie?

Het Centraal Informatie Systeem (CIS) is een systeem waarin gegevens geregistreerd staan over consumenten. Verzekeringsmaatschappijen kunnen CIS raadplegen om informatie over hun klanten in te winnen, te bewaren en uit te wisselen. Wat de verzekeraar vervolgens doet met de informatie verschilt per geval en maatschappij. Meestal is het zo dat u met een CIS-registratie niet door een reguliere maatschappij geaccepteerd wordt. Als u bijvoorbeeld een autoverzekering af wilt sluiten en u wordt niet door een reguliere maatschappij geaccepteerd, dan biedt de Vereende uitkomst.

U heeft het recht om uw gegevens in te zien die geregistreerd staan bij Stichting CIS. U kunt hiervoor een inzageverzoek indienen door het invullen van het inzageformulier op de website van CIS. Nadat u het webformulier heeft verzonden, krijgt u een e-mail die u getekend en voorzien van een kopie geldig legitimatiebewijs per mail verzendt naar [email protected]

Als u geen gebruik wilt maken van het webformulier kunt u het inzageverzoek downloaden en printen.
Het formulier kunt u vervolgens volledig ingevuld en ondertekend, met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs, toesturen naar:

Stichting CIS
T.a.v. Team Inzage
Postbus 91627
2509 EE DEN HAAG

Autoverzekering zonder check

Bij elke aanvraag voor een autoverzekering zal de maatschappij uw gegevens controleren bij  onder andere Stichting CIS. Een autoverzekering zonder check vooraf bestaat dus niet. Het is daarom van belang dat u altijd een aanvraag naar waarheid invult.

Autoverzekering na wanbetaling? Vraag nu aan!

Is je verzekering altijd geaccepteerd bij de Vereende?

Bij Alpina kijken we met de klant mee naar een mogelijke oplossing. In eerste instantie zullen we altijd proberen om de verzekering onder te brengen bij een reguliere verzekeraar met wie wij samenwerken. Is er geen mogelijkheid? Dan kunnen wij u een alternatief bieden bij De Vereende (Voorheen Rialto). Deze maatschappij zal bijna altijd een verzekering accepteren maar de premies zijn hier vele malen hoger dan bij reguliere verzekeringsmaatschappijen.

De Vereende is een maatschappij die bijzondere risico’s wel wil verzekeren, daar waar reguliere maatschappijen afhaken. De Vereende zal de autoverzekering altijd accepteren, maar de premie ligt hoger dan bij de reguliere maatschappijen. Ook heeft u vaak een eigen risico bij een WA-verzekering. Dit eigen risico moet samen met de premie vooraf worden voldaan.

Er zitten enkele voorwaarden aan het afsluiten van een verzekering bij de Vereende.

  • U betaalt de premie minimaal 3 maanden vooruit, ook bij maandbetaling
  • De verzekering gaat pas in na ontvangst van de eerste premie én een ondertekend aanvraagformulier
  • In de meeste gevallen rekent de Vereende daarnaast een waarborgsom van €268,-. Deze moet vooraf worden betaald. Wanneer er aan het eind van de verzekering geen schade is geweest, krijgt u dit bedrag weer teruggestort.

Van tevoren kan niet worden aangegeven hoeveel de premie gaat bedragen, omdat de Vereende maatwerk biedt. Wij adviseren om via www.alpina.nl de premie voor een autoverzekering te berekenen. Er zal dan eerst worden gekeken of er mogelijkheden zijn bij een reguliere maatschappij. Wanneer dit niet het geval is, dan vragen wij voor u een maatwerk offerte op bij de Vereende. U ontvangt deze offerte per mail.

Kan ik nog een autoverzekering afsluiten na een wanbetaling?

Het is mogelijk om een autoverzekering af te sluiten na wanbetaling. Meestal is dit bij de Vereende. Wij adviseren u onze vergelijkingsmodule te gebruiken waarbij u een indicatiepremie te zien krijgt. Wij kunnen daarna voor u een definitieve offerte opvragen bij de maatschappij.
Houd er rekening mee dat een verzekering bij de Vereende pas kan ingaan nadat u de eerste premie heeft voldaan EN nadat u het aanvraagformulier dat u per e-mail van ons heeft ontvangen, ondertekend heeft teruggestuurd. Het kan dus enkele dagen duren voordat u dekking heeft.
Heeft u hulp nodig bij het vergelijken of heeft u (aanvullende) vragen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag! Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur op telefoonnummer 088-6883710.

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00

neem contact op