Hypotheek aanvragen
Bereken het zelf met onze rekentools!
Heeft u het voorlopige koopcontract voor uw woning ondertekend? Dan is het nu tijd om de hypotheek aan te vragen!
Voordat u begon met uw zoektocht naar een woning heeft u zich als het goed is al verdiept in het maximale bedrag dat u kunt lenen. Zodra u een woning op het oog heeft, kunt u met een hypotheekadviseur om de tafel gaan zitten om te kijken welke hypotheek het beste bij u past. Zodra u uw droomwoning heeft gevonden en het voorlopige koopcontract is getekend, is het tijd om de hypotheek definitief aan te vragen. Dit zal de hypotheekadviseur voor u doen. Uw taak is het om alle benodigde documenten aan te leveren. Maar welke documenten moet u allemaal aanleveren? En hoe lang duurt het aanvragen van een hypotheek precies? In dit artikel op Alpina.nl vertellen we u alles wat u moet weten.
Wanneer hypotheek aanvragen?
Als uw bod op de woning is geaccepteerd en het voorlopige koopcontract is ondertekend, is het tijd om de hypotheek aan te vragen. Van te voren heeft u al bekeken welke hypotheek het beste bij uw woning en persoonlijke situatie past, eventueel in een adviesgesprek. Vervolgens kunt u een offerte aanvragen bij de hypotheekverstrekker. Hierna krijgt u een renteaanbod van de hypotheekverstrekker. Hierin staan onder andere de afgesproken rente, de totale hypotheeksom en een lijst met documenten die u moet aanleveren. Zodra u alle documenten heeft aangeleverd en ondertekend, krijgt u een definitieve offerte van de hypotheekverstrekker.
Wat heb je nodig om een hypotheek aan te vragen?
Bij het aanvragen van een hypotheek moet u verschillende documenten aanleveren. Uw hypotheekverstrekker of adviseur zal u een lijst geven met alle documenten die nodig zijn. Hierbij kunt u denken aan:
- Een voorlopig koopcontract (bestaande woning) of de koop/aanneemovereenkomst (nieuwbouwwoning)
- Een kopie van uw paspoort/identiteitsbewijs
- Werkgeversverklaring
- Loonstrook(jes)
- Jaaropgaven
- Actuele afschriften van uw bank- en spaarrekeningen
- Uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl
- Een lijst met schulden
- Een opgave van uw lopende studieschuld
Bent u ondernemer? Dan moet u ook de jaarcijfers van de laatste 3 kalenderjaren aanleveren.
Hoe lang duurt de aanvraag van een hypotheek?
Hoe lang de aanvraag van een hypotheek duurt, verschilt per aanvraag. Een hypotheek aanvragen bestaat uit een aantal stappen. Van het eerste adviesgesprek tot het aanleveren van alle documenten en het tekenen van de hypotheekakte. Voordat u daadwerkelijk hypotheek betaalt, bent u wel een tijdje verder. Gemiddeld duurt een hypotheekaanvraag zo’n 4 tot 8 weken, maar elke hypotheekaanvraag is weer anders. Het kan bijvoorbeeld ook binnen een week geregeld zijn.
Tot welke leeftijd hypotheek aanvragen?
Een hypotheek moet u in de meeste gevallen binnen 30 jaar aflossen. Hoe ouder u bent, hoe groter de kans is dat u binnen die 30 jaar overlijdt. In dat geval verliest de hypotheekverstrekker het resterende geleende geld. Dit betekent echter niet dat u op latere leeftijd geen hypotheek meer kunt afsluiten. Er zit namelijk geen maximumleeftijd aan het afsluiten van een hypotheek.
Om het risico op verlies van geld af te dekken verplicht de hypotheekverstrekker u wel om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Een overlijdensrisicoverzekering keert uit als u voor een bepaalde datum overlijdt. Hiermee kunnen uw nabestaanden de hypotheek (gedeeltelijk) aflossen. Helaas ligt de premie voor een overlijdensrisicoverzekering wel een stuk hoger als u al wat ouder bent. Bovendien zit er wel een maximumleeftijd aan het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering. Meestal is dit tussen de 60 en 74 jaar, maar dit verschilt per verzekeraar. Ook hanteren verzekeraars een eindleeftijd. De eindleeftijd is de maximale leeftijd waarop de verzekering stopt. De eindleeftijd ligt meestal tussen de 74 en 85 jaar.
Hoe ouder u bent, hoe hoger de premie voor een overlijdensrisicoverzekering zal zijn. De kans dat u sterft wordt immers ook hoger. Daarom ligt de premie een stuk hoger als je hem afsluit en ouder bent. Als u nog een overlijdensrisicoverzekering kunt afsluiten houdt de hypotheekverstrekker wel rekening met de hoogte van de premie. Hoe hoger de premie, hoe minder geld u overhoudt om de hypotheeklasten van te betalen.
In 5 stappen een hypotheek aanvragen online
Of u nou uw eerste woning koopt of groter gaat wonen: een hypotheek aanvragen is een belangrijke gebeurtenis. Daarom is het fijn als u van te voren al een beetje weet wat u kunt verwachten tijdens het proces. Elke hypotheek is anders, maar bij het aanvragen van een hypotheek doorloopt iedereen ongeveer dezelfde stappen:
Stap 1: Oriënteren
De eerste stap is het oriënteren op een hypotheek. Er zijn heel veel hypotheekverstrekkers op de markt met allemaal verschillende hypotheken. Op Alpina.nl vindt u alle actuele hypotheekrentes zodat u deze eenvoudig kunt vergelijken. Hierbij is het belangrijk dat u alvast nadenkt over welke hypotheekvorm u wilt afsluiten en wat voor rentevaste periode u kiest. U kunt dit soort zaken later ook allemaal bespreken met een hypotheekadviseur tijdens een adviesgesprek, maar het is goed om hier zelf alvast over na te denken.
Stap 2: Hypotheek kiezen
Stap 2 is het kiezen van een hypotheek. Dit kunt u samen met een hypotheekadviseur doen. Een hypotheekadviseur heeft de kennis en informatie om u tijdens een adviesgesprek te helpen bij de keuzes die u moet maken. Niet alleen over de hypotheekvorm en de rentevaste periode, maar ook hoe u de hypotheek betaalt als u onverwachts werkloos wordt en welke verzekeringen u eventueel nodig heeft. Allemaal belangrijke zaken waar u zelf misschien niet aan zou denken.
Stap 3: Offerte aanvragen
De volgende stap is het aanvragen van een offerte bij de door u gekozen hypotheekverstrekker. Uw hypotheekadviseur zal de offerte voor u aanvragen. De hypotheekverstrekker vraagt u vervolgens om verschillende documenten aan te leveren, zodat zij een nauwkeurige offerte voor u kunnen maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan loonstrookjes, een jaaropgave, actuele afschriften van uw bank- en spaarrekeningen, een werkgeversverklaring, een opgave van uw lopende studieschuld, een lijst met schulden en een uitdraai van mijnpensioenoverzicht.nl. Uw hypotheekadviseur geeft u een lijst met alle documenten die u moet aanleveren.
Stap 4: Offerte ondertekenen en hypotheek definitief aanvragen
Zodra alle aangeleverde documenten zijn goedgekeurd, krijgt u een renteaanbod en een voorlopige hypotheeksom van de hypotheekverstrekker. Als u de voorlopige ondertekend krijgt u een bindende offerte toegestuurd. Dit is de definitieve offerte voor het aanvragen van de hypotheek. Belangrijk is dat u deze offerte goed doorleest om te kijken of alles klopt. Uw hypotheekadviseur zal u ook hierbij helpen.
Stap 5: De notaris
De laatste stap bij het aanvragen van een hypotheek is het tekenen bij de notaris. Zodra de bank de ondertekende bindende offerte heeft, worden alle officiële stukken naar de notaris gestuurd. De notaris maakt vervolgens de hypotheekakte op. In de hypotheekakte staan alle afspraken die u met de bank heeft gemaakt met betrekking tot uw hypotheek. Na het tekenen van de hypotheekakte is de woning officieel van u en kunt u de bubbels opentrekken!
Gebaseerd op 3697 reviews
Hypotheek laten berekenen
Wij helpen u graag met een hypotheekberekening op maat. U geeft uw wensen aan, waarna u direct een berekening ontvangt van de best passende hypotheek.
Bereken het zelf met onze rekentools!
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.